
Letecké katastrofy
S22E03 - Stealth Bomber Down
23. února 2008. Major Ryan Link a kapitán Justine Grieve končili čtyřměsíční nasazení. Jeden z nejmodernějších vojenských letounů na světě se řítil po dráze na Guamu. Andersenova letecká základna zajišťuje výcvik pilotů i podporu amerických vojenských operací v západním Pacifiku. Jejich mise toho dne byl návrat domů. Nasazení na Guamu skončilo, čekal je šestnáctihodinový let do Knob Nosteru v Missouri, kde se nachází domovská letecká základna. Byli jednou ze dvou posádek, které se toho dne vracely domů v unikátním vojenském stroji, bombardéru B–2. Jejich konstrukce označovaná jako „létající křídlo“, patří k zázrakům techniky. Letectvo za vývoj a výrobu letky těchto bombardérů utratilo čtyřiačtyřicet miliard dolarů. Letoun byl vyvíjen v období studené války v osmdesátých letech minulého století s cílem unikat sovětským radarům. Existuje pouhých jednadvacet kusů. Dokáže výrazně snáz proniknout nad střežené území, aniž by ho odhalila protivzdušná obrana či nepřátelští stíhači. Během 11 000 kilometrů dlouhého letu měla posádka doplnit palivo poblíž Havajských ostrovů a pak nad Kalifornií, odkud měla směřovat na Whitemanovu leteckou základnu v Missouri. Major Link působil jako instruktor pro B-dvojku. Kapitán Grieve byl zkušený pilot, u letectva měl nalétáno víc než 2500 hodin. Patřili mezi pouhé tři stovky pilotů oprávněných řídit neviditelný bombardér. Grieve a Link byli druzí v pořadí na vzletu, jejich stroj nesl jméno Spirit of Kansas. Piloti museli 168 tun vážící bombardér na práh dráhy navést opatrně, aby se neporušila celistvost pláště. Velitelem mise byl tentokrát kapitán Grieve, Spirit of Kansas se odpoutal od dráhy. Mohutný bombardér se téměř okamžitě prudce naklonil. (Česká televize)
Více informacíEpizody
Noční můra
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.
Ve spěchu
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.
Tragédie při vzletu
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.

Taxiway Turmoil
Taxiway Turmoil
3. prosince 1990. Let společnosti Northwest Airlines 299 z Detroitu do Memphisu, který byl kvůli výměně letadla o hodinu opožděn, dostal povolení ke vzletu. Letiště halila hustá mlha. Boeing 727 se rozjel po dráze. Několik vteřin předtím, než se měl odpoutat, spatřili piloti přímo před sebou letoun DC-9. Kolizi se nedalo zabránit. Křídlo Boeingu rozpáralo trup menšího letadla. Boeing 727 přerušil vzlet, měl poškozené křídlo, ale nikomu se nic nestalo. Na palubě DC-9 nicméně osm lidí zemřelo a letadlo zachvátil požár. Tento typ srážky se označuje jako nepovolený vstup na dráhu, jelikož jedno z letadel tam zjevně nemělo být. Zjistit, kde se stala chyba, bylo úkolem vyšetřovatelů. Ti jako první prověřili povětrnostní podmínky v době před nehodou. Dozvěděli se, že se dohlednost snížila na minimální úroveň. Vyšetřovatelé se snažili zjistit, jak se letoun DC-9 ocitl v cestě protijedoucímu letadlu. Pozemní řídící provozu dal posádce jasné instrukce pro pojíždění na práh dráhy. Když se ukázalo, že piloti zabloudili, dal jim pokyny, podle kterých se měli vrátit na správnou trasu. O osm minut později však letoun DC-9 skončil na aktivní ranveji na opačném konci letiště. Bylo třeba zjistit, co se během oněch osmi minut odehrálo. Během výslechu posádky letu 1482 vyšlo najevo, že ani jeden z pilotů letiště v Detroitu příliš neznal. Druhý pilot nicméně v kapitánovi vyvolal dojem, že má o pojezdových drahách přehled a na ranvej je dovede. Vyšetřovatelé to nechápali: Detroit je jedním z domovských letišť Northwest Airlines. Jak to, že se tam nikdo z posádky nevyznal? (Česká televize)
Zděšení v kabině
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.
Kolaps nad Káthmándú
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.

Do hlubin Atlantiku
Do hlubin Atlantiku
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.

Bez výstrahy
Bez výstrahy
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.

Pár vteřin před přistáním
Pár vteřin před přistáním
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.

Smrt doručena
Smrt doručena
Každá havárie letadla způsobí rozruch. Podaří se ale vždy najít příčiny nejznámějších leteckých neštěstí? Každý díl obsahuje záznamy očitých svědků, fascinující rekonstrukce, nejmodernější počítačovou grafiku a rozhovory s vyšetřovateli, kteří nakonec zjistili, co se stalo.
Podobné tituly
O pořadu
Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky. Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.Seznam dílů:1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)3. Když dojde palivo (Flying on Empty)4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine)(oficiální text distributora)