
Legenda Studio Ypsilon
S01E06 - Divadlo souvislostí
Hned počátek 90. let začíná inscenací, která se zapsala do dějin Studia Ypsilon jako jedna z jeho nejslavnějších, Mozart v Praze. Námětově vychází ze dvou Mozartových návštěv Prahy: té slavné při premiéře Dona Giovanniho a neúspěšné s korunovační operou La Clemenza di Tito. Dva další tituly se opírají o klasické dramatické texty – o Shakespearova Romea a Julii a Grabbeho Žert, satiru, ironii a hlubší význam. Oba ovšem uchopené s ypsilonkovou otevřeností a hravostí. Poslední inscenací, kterou si připomeneme, je Někdo to horké rád, která vznikla podle kultovního amerického filmu. Byla to sázka na jistotu. Jednak titulu, ale i souboru. Neotřelost podání je zřetelná i ze starých archivních záznamů. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, M. Eben, M. Kořínek, V. Just, M. Dejdar, J. Schmitzer a další.(Česká televize)
Více informacíEpizody
Řada 1Divadlo člověka
Na konci 70. let se podmínky divadla v Liberci značně komplikují a divadlo začíná bojovat o existenci. Proto se Jan Schmid rozhodne pro riskantní krok na záchranu divadla a se souborem se stěhuje do Prahy. Ale ani tady to není jednoduché. Divadlo Ateliér, kde má soubor hrát, jde do rekonstrukce a tak se Ypsilonka neustále stěhuje po různých pražských scénách. Po návratu do prostor Ateliéru vznikají tři klíčové inscenace: Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška, Matěj Poctivý a Vosková figura. O tomto období budou vyprávět J. Schmid, J. Synková, J. Lábus, M. Eben, M. Dejdar a další(Česká televize)
Výzvy a střety
Druhá polovina 80. let znamenala ve společnosti uvolnění a na jeviště se občas dostávala díla, která by předtím byla nemyslitelná. Jan Schmid toho velmi rychle využil a uvedl tituly jako Erdmanova Sebevraha s Oldřichem Kaiserem nebo Kafkovu Ameriku. Díl s podtitulem Výzvy a střety ale představení také ukázky z původního textu Jana Schmida Večírek anebo z komedie Woodyho Allena Bůh, která měla premiéru už v roce 1990. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, J. Lábus, J. Kačer, M. Dejdar, M. Eben, J. Synková, V. Just.(Česká televize)
Divadlo souvislostí
Hned počátek 90. let začíná inscenací, která se zapsala do dějin Studia Ypsilon jako jedna z jeho nejslavnějších, Mozart v Praze. Námětově vychází ze dvou Mozartových návštěv Prahy: té slavné při premiéře Dona Giovanniho a neúspěšné s korunovační operou La Clemenza di Tito. Dva další tituly se opírají o klasické dramatické texty – o Shakespearova Romea a Julii a Grabbeho Žert, satiru, ironii a hlubší význam. Oba ovšem uchopené s ypsilonkovou otevřeností a hravostí. Poslední inscenací, kterou si připomeneme, je Někdo to horké rád, která vznikla podle kultovního amerického filmu. Byla to sázka na jistotu. Jednak titulu, ale i souboru. Neotřelost podání je zřetelná i ze starých archivních záznamů. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, M. Eben, M. Kořínek, V. Just, M. Dejdar, J. Schmitzer a další.(Česká televize)
V několika rovinách a různých časech
Inscenace, o nichž budeme tentokrát vyprávět, vznikly v polovině 90. let. Jako první byl v roce 1995 Horrorband s hudbou Jiřího Schmitzera, který si pohrával s horrorovými situacemi. O rok později pak vzniky inscenace, které se s velkým úspěchem hrají dodnes: Hlava Medúzy Borise Viana, kterou pohostinsky nastudoval Milan Lasica, a Schmidova a Kořínkova úprava Smetanovy a Sabinovy Prodané nevěsty. Vzhledem ke kolektivní divadelní výpovědi Studia Ypsilon se v této době taky stalo něco neobvyklého. Jiří Lábus získal Cenu Thálie za roli spisovatele Bonneaua v Hlavě Medúzy. Účinkují: J. Schmid, J. Schmitzer, M. Dejdar, M. Lasica, J. Lábus, J. Jiráň, M. Kořínek, M. Eben a další.(Česká televize)
Další nové cesty
Konec 90. let minulého století přivádí do Studia Ypsilon jevištní verzi románu Karla Poláčka Vše pro firmu, režisér Juraj Nvota inscenuje maďarskou hru Svatá rodina s Janou Synkovou v hlavní ženské roli, Jan Schmid se vrací k opeře a uvádí svoji koláž podle Dvořákovy Rusalky a zejména revue Praha stověžatá. Účinkují: J. Schmid, J. Havelka, J. Schmitzer, M. Dejdar, A. Goldflam, M. Eben, V. Just a další.(Česká televize)
Podobné tituly
O pořadu
Česká televize připravila nový devítidílný cyklus o minulosti a přítomnosti kultovní divadelní scény, která přinesla českému divadlu 20. století zásadní impulsy. Mnohé z postupů, s nimiž Ypsilonka přišla, zdomácněly, považujeme je za samozřejmost a už si ani neuvědomujeme, že před několika desítkami let znamenaly na českém jevišti průlom. Režisér Aleš Kisil vypráví o osudech divadla a jeho tvorbě zejména prostřednictvím dochovaných i rekonstruovaných ukázek z divadelních inscenací.(Česká televize)