Legenda Studio Ypsilon

Legenda Studio Ypsilon

S01E06 - Divadlo souvislostí

5.6. 00:05
ČT art
30 minut
2016
Dokumentární

Hned počátek 90. let začíná inscenací, která se zapsala do dějin Studia Ypsilon jako jedna z jeho nejslavnějších, Mozart v Praze. Námětově vychází ze dvou Mozartových návštěv Prahy: té slavné při premiéře Dona Giovanniho a neúspěšné s korunovační operou La Clemenza di Tito. Dva další tituly se opírají o klasické dramatické texty – o Shakespearova Romea a Julii a Grabbeho Žert, satiru, ironii a hlubší význam. Oba ovšem uchopené s ypsilonkovou otevřeností a hravostí. Poslední inscenací, kterou si připomeneme, je Někdo to horké rád, která vznikla podle kultovního amerického filmu. Byla to sázka na jistotu. Jednak titulu, ale i souboru. Neotřelost podání je zřetelná i ze starých archivních záznamů. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, M. Eben, M. Kořínek, V. Just, M. Dejdar, J. Schmitzer a další.(Česká televize)

Více informací
Nahrát
Nahrávat seriál

Epizody

Řada 1
S01E03

Oáza v poušti

15.5. 00:50, ČT art, 30 minut

Oáza v poušti

Druhá polovina 70. let začala být pro Ypsilonku v Liberci obtížná. Politicky přituhovalo. A tak toto období končí stěhováním divadla do Prahy. Zároveň je to ale doba, kdy Jan Schmid zve k hostování významné režiséry, kteří směli jen omezeně pracovat – Evalda Schorma, Jana Kačera a Jana Grossmana. Je to doba, kdy vznikly inscenace Žebrácká opera, Hovory se Sókratem, Mamzelle Nitouche, Makbeth, Život a smrt Karla Hynka Máchy, Gargantua, Třináct vůní, Depeše na jiné na kolečkách, Outsider. Inscenace Třinácti vůní vznikla v roce 1975 a o deset let později ji Jan Schmid uvedl znovu v Praze. Stejně tak rokem premiéry Depeše na kolečkách je rok 1972 a v Praze byla v roce 1980 uvedena znovu pod lehce pozměněným názvem. Účinkují: J. Schmid, J. Kačer, J. Lábus, M. Kořínek, M. Durnová a další.(Česká televize)

S01E04

Divadlo člověka

21.5. 23:25, ČT art, 30 minut

Divadlo člověka

Na konci 70. let se podmínky divadla v Liberci značně komplikují a divadlo začíná bojovat o existenci. Proto se Jan Schmid rozhodne pro riskantní krok na záchranu divadla a se souborem se stěhuje do Prahy. Ale ani tady to není jednoduché. Divadlo Ateliér, kde má soubor hrát, jde do rekonstrukce a tak se Ypsilonka neustále stěhuje po různých pražských scénách. Po návratu do prostor Ateliéru vznikají tři klíčové inscenace: Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška, Matěj Poctivý a Vosková figura. O tomto období budou vyprávět J. Schmid, J. Synková, J. Lábus, M. Eben, M. Dejdar a další(Česká televize)

S01E05

Výzvy a střety

28.5. 23:40, ČT art, 30 minut

Výzvy a střety

Druhá polovina 80. let znamenala ve společnosti uvolnění a na jeviště se občas dostávala díla, která by předtím byla nemyslitelná. Jan Schmid toho velmi rychle využil a uvedl tituly jako Erdmanova Sebevraha s Oldřichem Kaiserem nebo Kafkovu Ameriku. Díl s podtitulem Výzvy a střety ale představení také ukázky z původního textu Jana Schmida Večírek anebo z komedie Woodyho Allena Bůh, která měla premiéru už v roce 1990. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, J. Lábus, J. Kačer, M. Dejdar, M. Eben, J. Synková, V. Just.(Česká televize)

S01E06

Divadlo souvislostí

5.6. 00:05, ČT art, 30 minut

Divadlo souvislostí

Hned počátek 90. let začíná inscenací, která se zapsala do dějin Studia Ypsilon jako jedna z jeho nejslavnějších, Mozart v Praze. Námětově vychází ze dvou Mozartových návštěv Prahy: té slavné při premiéře Dona Giovanniho a neúspěšné s korunovační operou La Clemenza di Tito. Dva další tituly se opírají o klasické dramatické texty – o Shakespearova Romea a Julii a Grabbeho Žert, satiru, ironii a hlubší význam. Oba ovšem uchopené s ypsilonkovou otevřeností a hravostí. Poslední inscenací, kterou si připomeneme, je Někdo to horké rád, která vznikla podle kultovního amerického filmu. Byla to sázka na jistotu. Jednak titulu, ale i souboru. Neotřelost podání je zřetelná i ze starých archivních záznamů. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, M. Eben, M. Kořínek, V. Just, M. Dejdar, J. Schmitzer a další.(Česká televize)

Dostupné za 1 den
S01E07

V několika rovinách a různých časech

8.6. 22:15, ČT art, 30 minut

V několika rovinách a různých časech

Inscenace, o nichž budeme tentokrát vyprávět, vznikly v polovině 90. let. Jako první byl v roce 1995 Horrorband s hudbou Jiřího Schmitzera, který si pohrával s horrorovými situacemi. O rok později pak vzniky inscenace, které se s velkým úspěchem hrají dodnes: Hlava Medúzy Borise Viana, kterou pohostinsky nastudoval Milan Lasica, a Schmidova a Kořínkova úprava Smetanovy a Sabinovy Prodané nevěsty. Vzhledem ke kolektivní divadelní výpovědi Studia Ypsilon se v této době taky stalo něco neobvyklého. Jiří Lábus získal Cenu Thálie za roli spisovatele Bonneaua v Hlavě Medúzy. Účinkují: J. Schmid, J. Schmitzer, M. Dejdar, M. Lasica, J. Lábus, J. Jiráň, M. Kořínek, M. Eben a další.(Česká televize)

Podobné tituly

Tajemství železnic
Málem mi to prošlo
Fenomén Underground
Vltava, naše řeka
Filmařské legendy
Pozor vlak
Krajinou příběhů českých hradů známých i neznámých
Návraty k divočině
Žena na konci světa
Nejdůležitější okamžiky 2. světové války v barvě

O pořadu

česky, audio popis (AD) česky
2016
Dokumentární

Česká televize připravila nový devítidílný cyklus o minulosti a přítomnosti kultovní divadelní scény, která přinesla českému divadlu 20. století zásadní impulsy. Mnohé z postupů, s nimiž Ypsilonka přišla, zdomácněly, považujeme je za samozřejmost a už si ani neuvědomujeme, že před několika desítkami let znamenaly na českém jevišti průlom. Režisér Aleš Kisil vypráví o osudech divadla a jeho tvorbě zejména prostřednictvím dochovaných i rekonstruovaných ukázek z divadelních inscenací.(Česká televize)

Tvůrci

Aleš Kisil, Aleš Kisil

Hrají

M. Eben, Jan Schmid, M. Dejdar, Vladimír Just, Jan Jiráň, Miroslav Kořínek, Jiří Schmitzer, Marek Eben, Martin Dejdar, Miroslav Kořínek