
Legenda Studio Ypsilon
S01E06 - Divadlo souvislostí
Hned počátek 90. let začíná inscenací, která se zapsala do dějin Studia Ypsilon jako jedna z jeho nejslavnějších, Mozart v Praze. Námětově vychází ze dvou Mozartových návštěv Prahy: té slavné při premiéře Dona Giovanniho a neúspěšné s korunovační operou La Clemenza di Tito. Dva další tituly se opírají o klasické dramatické texty – o Shakespearova Romea a Julii a Grabbeho Žert, satiru, ironii a hlubší význam. Oba ovšem uchopené s ypsilonkovou otevřeností a hravostí. Poslední inscenací, kterou si připomeneme, je Někdo to horké rád, která vznikla podle kultovního amerického filmu. Byla to sázka na jistotu. Jednak titulu, ale i souboru. Neotřelost podání je zřetelná i ze starých archivních záznamů. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, M. Eben, M. Kořínek, V. Just, M. Dejdar, J. Schmitzer a další.(Česká televize)
More informationEpisodes
Season 1Oáza v poušti
Druhá polovina 70. let začala být pro Ypsilonku v Liberci obtížná. Politicky přituhovalo. A tak toto období končí stěhováním divadla do Prahy. Zároveň je to ale doba, kdy Jan Schmid zve k hostování významné režiséry, kteří směli jen omezeně pracovat – Evalda Schorma, Jana Kačera a Jana Grossmana. Je to doba, kdy vznikly inscenace Žebrácká opera, Hovory se Sókratem, Mamzelle Nitouche, Makbeth, Život a smrt Karla Hynka Máchy, Gargantua, Třináct vůní, Depeše na jiné na kolečkách, Outsider. Inscenace Třinácti vůní vznikla v roce 1975 a o deset let později ji Jan Schmid uvedl znovu v Praze. Stejně tak rokem premiéry Depeše na kolečkách je rok 1972 a v Praze byla v roce 1980 uvedena znovu pod lehce pozměněným názvem. Účinkují: J. Schmid, J. Kačer, J. Lábus, M. Kořínek, M. Durnová a další.(Česká televize)
Divadlo člověka
Na konci 70. let se podmínky divadla v Liberci značně komplikují a divadlo začíná bojovat o existenci. Proto se Jan Schmid rozhodne pro riskantní krok na záchranu divadla a se souborem se stěhuje do Prahy. Ale ani tady to není jednoduché. Divadlo Ateliér, kde má soubor hrát, jde do rekonstrukce a tak se Ypsilonka neustále stěhuje po různých pražských scénách. Po návratu do prostor Ateliéru vznikají tři klíčové inscenace: Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška, Matěj Poctivý a Vosková figura. O tomto období budou vyprávět J. Schmid, J. Synková, J. Lábus, M. Eben, M. Dejdar a další(Česká televize)
Výzvy a střety
Druhá polovina 80. let znamenala ve společnosti uvolnění a na jeviště se občas dostávala díla, která by předtím byla nemyslitelná. Jan Schmid toho velmi rychle využil a uvedl tituly jako Erdmanova Sebevraha s Oldřichem Kaiserem nebo Kafkovu Ameriku. Díl s podtitulem Výzvy a střety ale představení také ukázky z původního textu Jana Schmida Večírek anebo z komedie Woodyho Allena Bůh, která měla premiéru už v roce 1990. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, J. Lábus, J. Kačer, M. Dejdar, M. Eben, J. Synková, V. Just.(Česká televize)
Divadlo souvislostí
Hned počátek 90. let začíná inscenací, která se zapsala do dějin Studia Ypsilon jako jedna z jeho nejslavnějších, Mozart v Praze. Námětově vychází ze dvou Mozartových návštěv Prahy: té slavné při premiéře Dona Giovanniho a neúspěšné s korunovační operou La Clemenza di Tito. Dva další tituly se opírají o klasické dramatické texty – o Shakespearova Romea a Julii a Grabbeho Žert, satiru, ironii a hlubší význam. Oba ovšem uchopené s ypsilonkovou otevřeností a hravostí. Poslední inscenací, kterou si připomeneme, je Někdo to horké rád, která vznikla podle kultovního amerického filmu. Byla to sázka na jistotu. Jednak titulu, ale i souboru. Neotřelost podání je zřetelná i ze starých archivních záznamů. Účinkují: J. Schmid, J. Jiráň, M. Eben, M. Kořínek, V. Just, M. Dejdar, J. Schmitzer a další.(Česká televize)
V několika rovinách a různých časech
Inscenace, o nichž budeme tentokrát vyprávět, vznikly v polovině 90. let. Jako první byl v roce 1995 Horrorband s hudbou Jiřího Schmitzera, který si pohrával s horrorovými situacemi. O rok později pak vzniky inscenace, které se s velkým úspěchem hrají dodnes: Hlava Medúzy Borise Viana, kterou pohostinsky nastudoval Milan Lasica, a Schmidova a Kořínkova úprava Smetanovy a Sabinovy Prodané nevěsty. Vzhledem ke kolektivní divadelní výpovědi Studia Ypsilon se v této době taky stalo něco neobvyklého. Jiří Lábus získal Cenu Thálie za roli spisovatele Bonneaua v Hlavě Medúzy. Účinkují: J. Schmid, J. Schmitzer, M. Dejdar, M. Lasica, J. Lábus, J. Jiráň, M. Kořínek, M. Eben a další.(Česká televize)

Další nové cesty
Další nové cesty
Konec 90. let minulého století přivádí do Studia Ypsilon jevištní verzi románu Karla Poláčka Vše pro firmu, režisér Juraj Nvota inscenuje maďarskou hru Svatá rodina s Janou Synkovou v hlavní ženské roli, Jan Schmid se vrací k opeře a uvádí svoji koláž podle Dvořákovy Rusalky a zejména revue Praha stověžatá. Účinkují: J. Schmid, J. Havelka, J. Schmitzer, M. Dejdar, A. Goldflam, M. Eben, V. Just a další.(Česká televize)
Similar shows
About show
Česká televize připravila nový devítidílný cyklus o minulosti a přítomnosti kultovní divadelní scény, která přinesla českému divadlu 20. století zásadní impulsy. Mnohé z postupů, s nimiž Ypsilonka přišla, zdomácněly, považujeme je za samozřejmost a už si ani neuvědomujeme, že před několika desítkami let znamenaly na českém jevišti průlom. Režisér Aleš Kisil vypráví o osudech divadla a jeho tvorbě zejména prostřednictvím dochovaných i rekonstruovaných ukázek z divadelních inscenací.(Česká televize)