Megastaveniště
S01E02 - Vysoko v oblacích
Na nejvyšší hoře v Německu se staví lanová dráha ověnčená rekordy. Jde o precizní práci v nadmořské výšce téměř tří tisíc metrů. 127 metrů vysoká ocelová podpěra lanovky byla ve své době nejvyšší na světě. Německý dokumentární cyklus
Více informacíEpizody
Řada 1Vysoko v oblacích
Na nejvyšší hoře v Německu se staví lanová dráha ověnčená rekordy. Jde o precizní práci v nadmořské výšce téměř tří tisíc metrů. 127 metrů vysoká ocelová podpěra lanovky byla ve své době nejvyšší na světě. Německý dokumentární cyklus
Větrná farma
Nahlédněte do zákulisí největších a nejvíce komplikovaných stavenišť světa. Každá epizoda dokumentárního seriálu Megastaveniště přináší hloubkovou analýzu nejvyšších, nejdelších a nejdražších stavebních konstrukcí. Jedno mají společné: jsou vážně mega. Ať už jde o nejdelší a nejvýše položenou horskou lanovku nebo největší větrnou elektrárnu nebo nejdelší ropovod – podívejte se na ně.
Podobné tituly
O pořadu
1. Výstavba rekreačního parku: V srdci německého regionu Algava na úpatí Alp vzniká na ploše 184 hektarů obří rekreační zařízení. Ve zhruba tisícovce chat tu bude moci trávit svou dovolenou na 5000 hostů... Toto staveniště je ověnčené samými superlativy. Nyní tu pracuje 24 hodin denně asi 1100 mužů, aby se do slavnostního otevření všechno stihlo. Podaří se gigantický rekreační park dokončit v termínu? Staveniště v Leutkirchu v německém regionu Algavasvou svou velikostí odpovídá rozloze více než dvou set padesáti fotbalových hřišť a očekává se, že sem každý rok zavítá přes milion návštěvníků. Do plánovaného otevření obrovského rekreačního parku už zbývá jen půl roku. Na hlavní budovu se dnes instaluje zcela mimořádná střecha ze vzduchových polštářů. Nejprve se musí vztyčit nosné oblouky, které tvoří její kostru. Každý váží několik tun. Jsou vyrobeny ze speciálně ošetřeného dřeva. Nad střechou ve výšce deseti metrů musí nyní muži mezi dřevěné oblouky instalovat příčníky. Potřebují k tomu pracovní plošinu, která zatím stojí na zemi. Nejprve je třeba těžký stroj zvednout pomocí jeřábu. Ale právě tam, kam chtěli stroj umístit, už je schodiště. Z této pozice však rameno plošiny nedosáhne tam, kam dělníci potřebují.2. Od stromu k domu: Prefabrikovaný dům je smontovaný během dvou dní, při montáži střechy navzdory zkušenostem stavařů dochází k problémům... Staveniště ve švábském městě Sigmaringendorf není běžné staveniště. Za pouhé dva dny zde bude stát prefabrikovaný dům. Autojeřáb zvedá přes lešení první vnější stěnu. Naštěstí nefouká, takže se dvoutunový prvek nehoupe. Je velký mráz a dělníci musí dávat pozor, aby po namrzlé folii na základových deskách neuklouzli. Muži navádějí první prefabrikovanou stěnu na určené místo a upevňují opěry, aby nepřepadla. Přesto se objevil problém. Jeřáb právě přenáší druhou stěnu. Jejím spojením s první už by se měla zafixovat správná poloha i následujících částí. Montér k sobě přitahuje pomocí ráčnového napínáku horní rohy. Prefabrikované montážní otvory umožňují snadné sešroubování stěn dohromady. K přesnému vyrovnání stěn se používají páčidla. Ale na zledovatělé folii se s nimi nedá přesně pracovat.3. Větrná výzva: Jsme na stavbě jedné z největších větrných farem v německém Severním moři. Na ploše asi sedmdesáti čtverečních kilometrů má stát celkem 80 větrných turbín. Do závratné výšky rostou rekordní rychlostí. Díky přesnému plánování a špičkovému technickému vybavení trvá smontování větrné turbíny pouhý jeden den. Pomáhá při tom nejmodernější a největší instalační loď na světě. Pracuje se za každého počasí, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. V přístavu dánského města Esbjerg čekají na molu 66 metrů vysoké věže, na které budou instalovány větrné turbíny. Gondoly jsou předem smontovány a vyrovnány do řady. Všechno, co se sem dopravuje a zde nakládá, je veliké a váží mnoho tun. Tomu odpovídá i obrovské vybavení a dopravní prostředky. Tato monstra jsou přepravována na podivně vyhlížejících vozidlech navržených pro tento úkol na míru. Speciální jeřáb se pomalu přesouvá k další gondole. Technik manévruje s dálkově ovládanou pojízdnou nákladní plochou ke gondole. Je to mimořádně mobilní vozidlo, každá z dvanácti náprav osazených osmi koly je samostatně ovladatelná.4. Vysoko v oblacích: Na nejvyšší hoře v Německu se staví lanová dráha ověnčená rekordy. Jde o precizní práci v nadmořské výšce téměř tří tisíc metrů. 127 metrů vysoká ocelová podpěra lanovky byla ve své době nejvyšší na světě.
(Česká televize)