Češi na Lososí stezce

Češi na Lososí stezce

28.5. 23:12
Prima ZOOM
65 minut
Dokumentární

Češi dokončili v Norsku svou zatím nejrozsáhlejší stavbu – dva tunely a most přes fjord. První český most ve Skandinávii a nejdelší český tunel v Norsku, ražba pod jezery, zkratka na Lososí stezce, letecká mise během jarního lockdownu a také překvapivý poklad, který vydala sama Země. Tak by se dalo stručně shrnout dobrodružství, které prožili stavbaři na jedné z posledních zakázek, svým rozsahem dosud největší v Norsku. Technicky nejhodnotnější součástí stavby je 735 metrů dlouhý most přes Åstfjord, který kvůli proměnlivému podloží vyžadoval unikátní způsob založení na železobetonových studních s váhou 2200 tun a vnějším průměrem přes 18 metrů. Stavbaři je museli odlít na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 metrů. Stavební práce jim navíc komplikovaly drsné klimatické podmínky s rychlostí větru až 120 km/h. (TV Prima)

Více informací
Nahrát

Podobné tituly

CNSO Studio Live
Pátranie po hmyze - Južné Slovensko
Má vlast
Tom a Jerry
Zakleté pírko
Gothika

O pořadu

česky česky
Dokumentární

Češi dokončili v Norsku svou zatím nejrozsáhlejší stavbu – dva tunely a most přes fjord. První český most ve Skandinávii a nejdelší český tunel v Norsku, ražba pod jezery, zkratka na Lososí stezce, letecká mise během jarního lockdownu a také překvapivý poklad, který vydala sama Země. Tak by se dalo stručně shrnout dobrodružství, které prožili stavbaři na jedné z posledních zakázek, svým rozsahem dosud největší v Norsku. Technicky nejhodnotnější součástí stavby je 735 metrů dlouhý most přes Åstfjord, který kvůli proměnlivému podloží vyžadoval unikátní způsob založení na železobetonových studních s váhou 2200 tun a vnějším průměrem přes 18 metrů. Stavbaři je museli odlít na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 metrů. Stavební práce jim navíc komplikovaly drsné klimatické podmínky s rychlostí větru až 120 km/h.


(TV Prima)

Tvůrci

Miroslav Náplava