Louskáček

Louskáček

22.12. 12:55
Dvojka
125 minut
Music

Klasická taneční pohádka P. I. Čajkovského v choreografii R. Nurejeva a v provedení souboru baletu milánské La Scaly... Rudolf Nurejev je především taneční ikonou 20. století. Byl ale také choreografem, který s velkým pochopením vytvářel vlastní choreografické redakce především děl klasického romantického repertoáru, s nimiž se důvěrně seznámil ještě jako leningradský student a pozdější sólista někdejšího Kirovova, dnes Mariinského divadla. Jde především o Minkusova Dona Quijota, Čajkovského Labutí jezero, Spící krasavici nebo Louskáčka. Nurejev je pochopitelně upravoval podle toho, jak je jako tanečník cítil i tančil, ale zároveň se je snažil více posunout směrem k modernějšímu vnímání divadla. Řada úprav má své kořeny už v 60. letech minulého století, ale plně se mohly rozvinout až v 80. letech, kdy se stal uměleckým šéfem Pařížské opery, kde našel optimální podmínky k práci, vynikající tanečníky a mnohé z nich také vychoval. Jedním z nich byl i Manuel Legris, jehož hvězdnou kariéru Nurejev určil. Legris tančil v Paříži jeho Louskáčka a když skončil svou taneční dráhu a stal se uměleckým šéfem baletu nejprve Vídeňské státní opery a pak milánské La Scaly, jako choreograf ho také uvedl. Zachovává Nurejevovu dramaturgickou úpravu, která se snaží poněkud rozvolněnou strukturu původního libreta zkoncentrovat a dát příběhu logiku. Například tím, že tajemný strýček Drosselmeyer je i Princem. Protože je to on, kdo pro malou Kláru příběh vánoční noci inscenuje. Představení má noblesu velkého tanečního souboru s klasickým školením a ideálně splňuje očekávání pohádkového baletního příběhu do vánočního času. Představí se v něm taneční špičky prvního italského baletního souboru. (Česká televize)

Více informací
Nahrát

Podobné tituly

Vianočné oblátky
Emília
Božská Ema
Kouzelná tetička Valentýna
Le Mystère de la disparition des abeilles
Talea
Vianoce Adama Boronču

O pořadu

audio popis (AD), slovenština slo
Music

Klasická taneční pohádka P. I. Čajkovského v choreografii R. Nurejeva a v provedení souboru baletu milánské La Scaly... Rudolf Nurejev je především taneční ikonou 20. století. Byl ale také choreografem, který s velkým pochopením vytvářel vlastní choreografické redakce především děl klasického romantického repertoáru, s nimiž se důvěrně seznámil ještě jako leningradský student a pozdější sólista někdejšího Kirovova, dnes Mariinského divadla. Jde především o Minkusova Dona Quijota, Čajkovského Labutí jezero, Spící krasavici nebo Louskáčka. Nurejev je pochopitelně upravoval podle toho, jak je jako tanečník cítil i tančil, ale zároveň se je snažil více posunout směrem k modernějšímu vnímání divadla. Řada úprav má své kořeny už v 60. letech minulého století, ale plně se mohly rozvinout až v 80. letech, kdy se stal uměleckým šéfem Pařížské opery, kde našel optimální podmínky k práci, vynikající tanečníky a mnohé z nich také vychoval. Jedním z nich byl i Manuel Legris, jehož hvězdnou kariéru Nurejev určil. Legris tančil v Paříži jeho Louskáčka a když skončil svou taneční dráhu a stal se uměleckým šéfem baletu nejprve Vídeňské státní opery a pak milánské La Scaly, jako choreograf ho také uvedl. Zachovává Nurejevovu dramaturgickou úpravu, která se snaží poněkud rozvolněnou strukturu původního libreta zkoncentrovat a dát příběhu logiku. Například tím, že tajemný strýček Drosselmeyer je i Princem. Protože je to on, kdo pro malou Kláru příběh vánoční noci inscenuje. Představení má noblesu velkého tanečního souboru s klasickým školením a ideálně splňuje očekávání pohádkového baletního příběhu do vánočního času. Představí se v něm taneční špičky prvního italského baletního souboru.


(Česká televize)

Tvůrci

Stefania Grimaldi

Hrají

Nicoletta Manni, Timofej Andrijashenko